Maitokauppavahvuisten oluiden alkoholiprosentin alennus 4,7 % -> 3,5 % – Äänessä Hiisi ja Diamond Beverages

Alkusanat: Ensimmäinen osa tavoitti suuren joukon lukijoita, joten nyt on hyvä lähteä jatkamaan juttua. Ensimmäisessä oman näkemyksensä kertoivat kolme suomalaista pienpanimoa: Saimaan Juomatehdas, Pyynikin Käsityöläispanimo ja Nokian Panimo. Tässä vielä linkki kyseiseen juttuun jos jäi lukematta.
 Maitokauppavahvuisten oluiden alkoholiprosentin alennus 4,7 % -> 3,5 % – Panimot vastaavat

Tässä toisessa osassa samoihin kysymyksiin vastaamassa on uusi jyväskyläläinen pienpanimo nimeltä Panimo Hiisi, jota vasta tässä lähiaikoina sai ensimmäiset oluensa maitokauppojen hyllyille. Toisena vastaajana on Diamond Beverages Oy, joka kertoo alkoholijuomia maahantuovan yrityksen näkemyksiä asiasta.

1. Vastaajan nimi ja titteli?
Tatu Hiitola / oluentekijä

2. Minkälaiset vaikutukset panimonne toimintaan olisi jos maitokaupparaja muuttuisi 4,7 % -> 3,5 %?
Kauppavahvuisten, alle 4,7 % oluiden osuus on nyt yli 50 % tuotannostamme, eikä suunta ole ainakaan pienenemään päin, joten vaikutukset olisivat todella merkittävät. En usko, että saman tien joutuisimme laittamaan pillejä pussiin, mutta kyllä toiminnan ja kasvun edellytykset merkittävästi heikkenisivät.

Joutuisimme unohtamaan toiveet kasvusta ja miettimään toimintalogiikkamme monelta osin uusiksi. Käytännössä joutuisimme lähes täysin hylkäämään päivittäistavarakaupan myyntikanavana ja keskittymään riskialttiimpiin (ja tässä skenaariossa vielä nykyistä kilpaillumpiin) ravintolapuolen markkinoihin, koska pienestä tuotantokapasiteetistamme johtuen emme voi realistisesti luottaa myöskään Alkoon jakelukanavana.

3. Onko jotain oluita, jotka tämän muutoksen vuoksi saattaisivat tai tippuisivat panimonne olutvalikoimasta?
Luulenpa, että valikoimasta tippuisivat kaikki nyt tuotannossa olevat <4,7 % oluet. Ei toimivaa, nykyiselläänkin ahtaaseen 4,7 % rajaan suunniteltua olutta tuosta vaan skaalata enää alaspäin. Yhden prosenttiyksikön pudotus alkoholipitoisuudessa 4,5:stä 3,5:een ei vaikuta äkkiseltään suurelta, mutta on miltei neljänneksen tiputus, joka käytännössä tarkoittaa myös neljännestä oluen rungosta. Todennäköisesti tulisimme tuottamaan ehkä yhtä-kahta 3,5 % olutta, jotka suunniteltaisiin tarkkaan toimimaan edes jotenkin uusien, tiukempien rajojen puitteissa.

4. Sanottavaa päättäjille?
Toivon, että asiasta viime kädessä päättävät kansanedustajat eivät sorru samaan älylliseen epärehellisyyteen ja laiskuuteen kuin lausunnot valmistellut virkamiehistö, vaan he käsitellessään tulevaa alkoholilainsäädännön uudistusta jaksavat oikeasti paneutua asiaan aikansa jo elänyttä kokonaiskulutus-, kielto- ja rajoitusajattelua syvemmin. Tarvitsemme holhoamisen sijaan pitkäjänteisyyttä ja päätöksiä, jotka edistävät hyvässä kasvussa olevaa terveen juomakulttuurin kukoistusta Suomessa.
——

1. Vastaajan nimi ja titteli?
Walter Himanen / toimitusjohtaja



2. Minkälaiset vaikutukset yrityksenne toimintaan olisi jos maitokaupparaja muuttuisi 4,7 % -> 3,5 %?

Tällä hetkellä PT-kaupan myynti edustaa n. 45 % koko myynnistämme. Näistä tuotteista, joita on yhteensä yli 60 nimikettä, vain viitisen kappaletta on alle 3,5% vahvuinen. Liikevaihtomielessä niiden merkitys on vielä pienempi. Korvaavien tuotteiden löytäminen samassa määrin ei ole mahdollista, eikä niitä saisi kauppoihin listattuakaan nopeasti, sillä tällaisen valikoiman rakentaminen on vuosien työ. Toisin sanoen 2/5 yrityksestä haihtuisi päätöksen kera. Kymmenestä henkilöstä joutuisimme poistamaan useamman taloudellisista syistä johtuen. Koko toiminnan mielekkyys menisi varmasti puntariin, sillä muutoksen kestäminen pienelle yritykselle olisi todella vaikeaa. On myös vaikea nähdä miten ALKO pystyisi vastaamaan nousevaan kysyntään, sillä Ruotsissa kun tuo raja on voimassa, niin Systembolaget myy 60% oluesta, Suomessa Alkosta 2%. Alkon tilat eivät mitenkään riitä tuollaiseen volyymi-kasvuun.


3. Onko jotain oluita, jotka tämän muutoksen vuoksi saattaisivat tai tippuisivat yrityksenne olutvalikoimasta?

Kuten todettu, valikoimassa on noin 60 olutta, siideriä ja lonkeroa, joita myydään lähinnä PT-kaupassa. Osa näistä on jopa valmistettu pelkästään Suomen 4,7% raja huomioon ottaen. Meidän ylivoimaisesti suurimmat nimikkeet tippuisivat tämän myötä pois:

  • Litovel vaalea ja tumma tölkit
  • Black Rat siideri tölkki
  • Thatchers Gold siideri tölkki
  • Warsteiner tölkki
  • ja lukuisa joukko pullotuotteita

4. Sanottavaa päättäjille?
Virkamiehet tuijottavat virallisia tilastoja, jotka antavat alkoholimarkkinasta vajavaisen kuvan. Virosta tapahtuvan yksityistuonnin korkean tason kieltäminen ja silmien ummistaminen faktoilta on anteeksiantamatonta. Suosittelen tutustumista Heikki Kähkösen kirjoitukseen Uusi Suomi-sivuilla, joka sisältää paljon faktoja tähän keskusteluun liittyen.

Harvaa toimialaa riepotellaan vuosittain päättäjien toimesta. Alkoholipolitiikalla tehdään jatkuvasti lehmän-kauppoja, sillä on helppo olla toisaalta myönteinen (lasillisen ääressä) ja seuraavassa hetkessä annetaan periksi jonkin äärilaidan mielipiteiden vaatimuksille. Suomen alkoholikulttuurin eurooppalaistumisesta kirjoitetaan yhtenään ja ihmetellään milloin se tapahtuisi. Minkäänlaisia toimenpiteitä ei ole kuitenkaan tehty sen suuntaan oluen kioski-myynnin vapauttamisen jälkeen.
——

Loppusanat: Tässä oli kahden erilaisen yrityksen mielipiteitä asiaan liittyen ja seuraavaksi hieman omia mietteitäni. Jos maitokaupparaja tulee tippumaan 3,5 %, niin sehän väistämättä tarkoittaa, että Monopolimarketti (Alko) ja ravintolat ovat paikkoja joista ne vahvemmat oluet tulee löytymään. Tuo on fakta, mutta mitä sieltä tulee löytymään? Se onkin se kysymys. Kuvitteleeko joku, että sitten Alkon hyllyillä on rivissään 20:n suomalaisen pienpanimon oluet sulassa sovussa jättipanimoiden oluiden kanssa. Minä en usko tuohon sekuntiakaan. Nykyisellään jo Alkon hyllyt ovat täynnä erinäisiä alkoholipitoisia juomia, joten miten sinne saadaan yhtäkkiä mahtumaan edes murto-osa näistä suomalaisista pienpanimo-oluista tai puhumattakaan esim. Diamondin valikoimasta löytyviä tuotteita, joista n. 55/60 on yli tuon 3,5 %. Diamond ei kuitenkaan ole ainoa alkoholijuomia maahantuova yritys, joten siellä on aivan älyttömän suuri määrä oluita ja myös muita juomia, jotka kirjaimellisesti jäävät rannalle. Ja kun nämä juomat jäävät rannalle, niin samalla jää myös useita työpaikkoja samalle rannalle.

Sanokaa rehellisesti tulisiko tässä uuden Alkon hyllyssä olemaan esim. Panimo Hiisin Rakin ja Nokian Keisari 66 APA:n kaltaisia hienoja suomalaisia pienpanimotuotteita vai Koffin, Karjalan, Olvin massatuotokset?

On tietysti ollut puhetta, että Alkolle tulee kymmeniä uusia toimipisteitä ympäri Suomea. No joo!!! Eli ongelma ratkaistaan sillä, että siirretään ”keskiolut” pois kaupoista ja avataan kymmeniä liikkeitä mistä saa tämän oluen lisäksi myös vahvempia aineita. Kuulostaa ratkaisulta, jossa järjellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, eikä siinä ole kyllä ajatuksena mikään muu, kuin saada valtion kirstuun enemmän rahaa. Onhan se valtiolle hyvä lisärahan lähde saada monopolikioskeja kymmenittäin ripoteltua ympäri Suomen maata, jossa hyllyt notkuvat Altian tuotteita. Jos pitää yrittää ongelmia ratkaista perse edellä puuhun menemällä, niin voisi ensiksi karsia edes muutamia oksia edestä pois ja hieman miettiä ensiksi mikä on oikea ongelma ja sitten vasta yrittää miettiä siihen ratkaisu.

Huom. Tässäkin jutussa alkusanat ja loppusanat ovat blogistin omia ajatuksia, eikä pidä millään tavalla sotkea jutussa mukana oleviin yrityksiin. Kerron omat mielipiteeni melko suoraan ja enkä varmasti kaikkia faktoja tiedä, joten ei pidä pahoittaa mieltään, vaan kertokaa ihmeessä oma kantanne.

Toivon, että jaatte juttua taas eteenpäin. Kiitos!

2 thoughts on “Maitokauppavahvuisten oluiden alkoholiprosentin alennus 4,7 % -> 3,5 % – Äänessä Hiisi ja Diamond Beverages

  1. Olipa siisti käydä Pilkon cittarista poimimassa koriin terttu maitokauppauutuuksia. Nanny Statea vois onneksi ostaa lapsenvahdille tulevaisuudessakin, jos paha skenaario toteutus.

    1. Tarttuiko mukaan minkälainen setti? Itse kävin eilen ja melko kevyellä setillä: pari Nanny Statea ja pari Nokian 66:sta. Mielestäni saisivat pitää parempaa huolta siitä oluthyllystä, kun välillä on aika karmean näköinen ja vanhoja oluita hyllyt pullollaan. Olen siitä maininnutkin kun esim. pullo Pilsner Urquellit olivat pölyn peitossa ja päiväys näytti kolmen kuukauden taakse. Puikoissa pitäisi olla oikea oluenystävä, niin homma toimisi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *