Huom. Lisätty saadut vastaukset!
—
Huom. Hartwall soitti minulle välittömästi ja vastasi kysymyksiin. Vastaukset tulossa myös tähän julkaisuun!
—
Löytyi yksi asia, jota en ymmärrä ja siksi tässä siitä kirjoitan jutun. Juttu on täynnä omia ajatuksiani ja/kun löytyy asiavirheitä, niin kommentoikaa ihmeessä. Niitä voi löytyä, koska en vaan tätä ymmärrä. Miksi en perinteiseen suomalaiseen tapaan ymmärtämättömyyttäni sulje sisälleni ja jatka matkaani. No en ehkä sitten ole perinteinen suomalainen. Jos jotain ihmettelen, niin silloin kyselen ja kirjoitan siitä. Monesti joku viisaampi sitten kertoo kuinka asia menee. Tällä kertaa kukaan ei kertonut, joten nostan sen sitten tänne. Mennäänpäs siihen asiaan, jota en ymmärrä.
Asiani koski Hartwallin uutta panimo nimeltä Mattsson Panimo ja samalla heidän olutbrändiä Polar Monkeys. En ymmärrä täysin ideaa kaiken tämän taustalla, joten laitoin panimon suuntaan sähköpostilla kysymyksiä.
Miksi julkaisen julkisesti alla olevat kysymykset?
Lähetin pari viikkoa sitten sähköpostia asianomaisille, että haluaisin jutella mutta muuta en saanut kuin lukukuittaukset sähköpostistani, että se oli nähty. Joten nostetaan sitten asia esiin blogini kautta. Alla olen listannut kysymyksiä mitkä olisin sitten kysynyt.
—
1. Mikä on Mattsson Panimo (kuinka kuvailisitte Mattsson Panimoa)? ”Panimo Mattsson on pienen mittakaavan erikoisolutpanimo, joka rakennettiin viime kesänä Hartwallin Lahden panimon tiloihin. Erikoisolutpanimolla vastaamme kuluttajien kasvavaan kiinnostukseen erikoisoluita kohtaan ja haemme ketteryyttä ja mahdollisuutta kokeilevampaan tuotantoon. Kyllä tämä pieni erikoisolutpanimo on meille iso juttu.”
2. Onko Mattsson Panimo oikea panimo?”Mattsson on ihan oikea ja oma erillinen panimo, jossa on pienelle panimolle tyypillinen keittokoko, 2 500 litraa ja oma panimomestari.”
3. Mattsson Panimoa ei löydy yrityksien nimipalvelusta, eikä kaupparekisteristä. Onko kyseessä oikea yritys vai onko Hartwall vaan nimennyt jonkun keittokattilan, että tuo on Mattsson?
”Panimon nimi, Mattsson, liittyy paikallisen oluenteon juuriin: Henrik Mattsson (1838-1922) oli päijäthämäläinen oluttehtailija ja Mallasjuoman perustaja. Hänet tunnetaan määrätietoisena henkilönä, jota eivät vastoinkäymiset lannistaneet, ja hän raivasikin panimon tien menestykseen.”
4. Mitä olette itse mieltä Polar Monkeys brändistä?
”Meidän toiminnan keskiössä on kuluttaja ja tuotteidemme korkea laatu. Polar Monkeys on suunnattu kuluttajille, jotka arvostavat tuotteessa riittävän helppoa lähestyttävyyttä, ovat kiinnostuneista oluesta ja ruuasta, avoimia kokeilemaan uutta ja joille myös pakkauksen hauskalla ja erottuvalla designilla on merkitystä.”
5. Onko tämä Polar Monkeys Royal Unibrew:n mukana tullut pakkopulla?
”Polar Monkeys on Suomessa ja suomalaisin voimin kehitetty tuotemerkki, jolla vastamme kuluttajakysyntään ja muuttuvaan olutmarkkinaan.”
6. Miksi Mattsson Panimon ensimmäiset oluet julkaistiin Polar Monkeys brändin alle?
”Näemme, että Polar Monkeys tuo oluiden ystäville erilaisen ja erottuvan vaihtoehdon, jolla luodaan kiinostavutta koko oluttuoteryhmään.”
7. Tulevatko jatkossa muutkin oluet saman apina brändin alle vai jotain muitakin?
”Myös oluen suhteen kuluttajilla on erilaisia vaatimuksia, tarpeita ja makutottumuksia. Näihin tarpeisiin on vastattava niihin luontevasti sopivilla tuotemerkeillä ja konsepteilla.”
8. Miksi ette aloittanut suoraan rakentamaan Mattsson Panimon brändin alle tuotteita, vaan otitte käyttöön kehnon olutbrändin, jossa ei ole ollut yhtään hyvää olutta?
”Polar Monkeys brändistä saamamme kuluttajapalaute on erittäin hyvää ja etenkin kohderyhmässä, jolle se on suunnattu. Polar Monkeys on myös brändi joka kiinnostaa todella voimakkaasti myös rajojemme ulkopuolella.”
9. Ostaako Hartwall valmisteverottomana jakelemiensa pienpanimoiden, jotka muuten löytyy niiden kotisivuilta otsikon ”pienpanimot” alta, oluet? Jos näin on, niin Hartwall saa kolmanneksi suurimmat pienpanimoalennukset Suomessa, ellei jopa toiseksi. Ei paha, mutta ei ehkä lain henki.
”Teemme yhteistyötä pienpanimoiden kanssa ja liittyen valmisteverotukseen noudatamme voimassa olevaa lakia ja ohjeistusta.”
—
Siinä oli lista kysymyksistä, jotka olisin kysynyt, mutta siihen ei mahdollisuutta tullut. Mielenkiintoni asiaan heräsi siitä, kun en voinut enkä ymmärrä miksi tätä Polar Monkeys -brändiä pitää roikuttaa mukana? Mielestäni Mattsson Panimo ideana oli hyvä, mutta miksi ensimmäiset oluet piti julkaista kulahtaneen brändin alla. Ensimmäisenä tulee ajatus, että haluttu jo alusta pitäen hyvä idea pilata. No tällainen juttu tuli tällä kertaa. Mitä te lukijat olette mieltä näistä asioista ja kysymyksistä?
Huom: 31.10.2017 klo 21.35 lisätty Hartwallilta saadut vastaukset.
Hyviä kysymyksiä! Toinen uusista Polar Monkeystä oli melkein hyvä, toinenkin juotava. Parannusta siis on! Mutta itsekin toivoisin näiden tulevan jonkun toisen brändin alla, koska Polar Monkey herättää erittäin ahdistavia ja ikäviä mielikuvia siitä kurasta, mitä sen brändin alla on tarjottu.
Arvostan. Todella hyvä kysymysarja. Milenkiinnolla odotan vastauksia.
Muutamaa noista maistanut ja ihan kelpo tuotteita olleet! Hyviä kysymyksiä mutta onko sillä väliä vaikka tuotteen tekeekin Hartwall, sillä eikö kuitenkin tärkeintä ole että kuluttajalla on vaihtoehtija? ja toki varsin mielenkiintoista jos Hartwall saa tästä jonkinmoisen pienpanimoalennuksen. Odottelen niin ikään mielenkiinnolla noita vastauksia.
Mattssonin tilanteen voisi päivittää. Mitä oluita tullut ulos?